Efekty kształcenia
i kompetencje:
|
|
Poznanie metod: uzyskiwania kryształów, posługiwania się technikami dyfrakcyjnymi w celu rozwiązania problemów analitycznych, identyfikacyjnych i strukturalnych, zrozumienie struktury ciał stałych, symetrii, praw dyfrakcji (promieni X, neutronów i elektronów), poznanie toku rentgenowskiej analizy strukturalnej, czyli procedury wyznaczania struktury kryształów oraz nabycie umiejętności użycia danych strukturalnych (oraz baz danych strukturalnych) do opisu właściwości i zachowania faz krystalicznych
|
Opis przedmiotu:
|
|
Wykład ten po pewnym przypomnieniu podstawowych zagadnień związanych z symetrią ciał stałych, koncentruje się na rentgenografii strukturalnej, chociaż omówione będą także klasyczne metody rentgenograficzne (metody kołysanego, obracanego kryształu, metody goniometryczne, metody polikrystaliczne ze wskaźnikowaniem dyfraktogramów oraz analiza fazowa). Szczegółowo przedstawiony będzie cały tok analizy strukturalnej od procesów i metod krystalizacji, poprzez badania wstępne: wyznaczanie parametrów sieci i symetrii kryształów, wykonanie pomiarów, rozwiązanie struktury (czyli wyznaczenie współrzędnych atomów w komórce elementarnej), udokładnienie struktury aż do interpretacji danych strukturalnych. Przedstawiana teoria dotyczyć będzie: procesów krystalizacji i metod otrzymywania kryształów, sieci odwrotnej, promieniowaniu rentgenowskiemu; dyfrakcja promieni rentgenowskich na: elektronie, atomie, molekule i sieci krystalicznej; transformacji fourierowskiej, czynników wpływających na intensywność wiązki ugiętej; w szczególności czynnikowi struktury; problemowi fazowemu, metodom bezpośrednim i nierównościom wyznacznikowym; podstawowym zależnościom dla struktur centro- i niecentrosymetrycznych, innym metodom rozwiązywania struktury, udokładnieniu struktury - mapom gęstości elektronowej; interpretacji oraz prezentacji wyników; chiralności i strukturze absolutnej; metodom neutronograficznym i elektronograficznym; podstawom eksperymentalnych metod badaniom gęstości elektronowej.
|