Projekt doświadczenia uczniowskiego
Aby połączyć się z takim źródłem, należy kliknąć myszką najeżdżając kursorem na wyróżniony tekst. Zapraszam do korzystania z tej możliwości.
A.M.
|
Cel doświadczenia
Celem doświadczenia
jest zapoznanie uczniów z jedną z biologicznych metod oczyszczania
ścieków wraz z dodatkowym, chemicznym procesem - koagulacją.
Materiały i odczynniki Do wykonania
ćwiczenia należy przygotować następujące materiały i odczynniki: cylinder
szklany 500 ml (w ostateczności może to być inne naczynie, takie jak plastykowa
butelka po wodzie mineralnej itp.), zlewkę 500 ml lub inne naczynie z podziałką,
wąż PVC lub gumowy średnicy 4 - 6 mm - ok. 1 m, rurka szklana dobrana średnicą
do węża - 50 cm, kawałek pumeksu lub betonu komórkowego, pompka akwaryjna.
Dodatkowo - siarczan glinowy ( można próbować wykorzystać ałun glinowo-
potasowy dostępny w aptekach).
|
![]() Schemat aparatury.
|
Wykonanie zestawu
Zestaw do ćwiczenia należy wykonać wg rysunku . W prostopadłościennym kawałku pumeksu (2) umocować rurkę szklaną lub metalową tak, aby przepływające nią powietrze tłoczone było przez pory, w celu rozbicia na małe pęcherzyki. Wąż (4) nałożyć na drugi koniec rurki, a drugi koniec węża na końcówkę tłoczną pompki (3). |
Przebieg doświadczenia
a) szczepienie
osadu czynnego
Do cylindra lub innego naczynia (1) wlać tyle wody wodociągowej, aby naczynie wypełnione było w ok. 2/3 objętości. Dolać 30 - 50 ml serwatki, zamieszać, a następnie dosypać niewielką ilość preparatu utylizacyjnego do mikrobiologicznego czyszczenia szamb (1/2 łyżeczki). W powstałej mieszaninie zanurzyć końcówkę napowietrzającą rurki i uruchomić pompkę akwaryjną. Wydajność pompki ustawić tak, aby wydostające się z wody pęcherzyki powietrza nie wychlapywały zawartości naczynia. Napowietrzanie prowadzić przez kilka dni uzupełniając parującą wodę. |
b) oczyszczanie
ścieków
Do tak przygotowanego reaktora wlać nową 50 ml porcję serwatki (w czasie lekcji) i wymieszać. Zwrócić uwagę uczniów na barwę, mętność i zapach zawartości. Uruchomić napowietrzanie i prowadzić je do najbliższej lekcji, co drugi dzień uzupełniając parująca wode do objętości wyjściowej. Na początku
następnej lekcji wyłączyc napowietrzanie. Pozwolić opaść osadowi na dno
naczynia i zlać delikatnie ciecz znad osadu do przygotowanej zlewki. Ocenić
kolor, mętność i zapach oczyszczonych wstępnie ścieków.
|
c) koagulacja
chemiczna
Jeśli wstępnie
oczyszczone ścieki wykazują zauważalną mętność, można dodatkowo poddać
je koagulacji roztworem siarczanu glinowego. Przygotować 100 ml 5% roztworu
Al2(SO4)3
w wodzie destylowanej i zadać ścieki 1 - 2 ml roztworu. Zawartość intensywnie
wymieszać i pozostawić do wytrącenia się osadu, a następnie zlać klarowną
ciecz. Zbadać jej zapach i mętność.
|
Uwagi końcowe
Omówić skład oczyszczanych ścieków jako imitację ścieków mleczarskich. Wyjaśnić ogólnie mechanizmy zachodzących procesów chemicznych i biochemicznych. Odnieść do naturalnych procesów samooczyszczania rzek i jezior w przyrodzie. Wykazać analogie. Tam gdzie istnieją warunki można przeprowadzić pełne badanie utlenialności ścieków (ChZT) wg Polskiej Normy PN-85 C-04578/02 przed i po eksperymencie. Porównując wyniki wyznaczyć procentową redukcję zanieczyszczeń organicznych. Literatura:
|
Oprac. Adam Myśliński