UNIWERSYTET WARSZAWSKI

U.W. Wydział Chemii, ul. Pasteura 1, 02-093 Warszawa



01


02

Nazwa przedmiotu

Efekty oddziaływań międzymolekularnych
w widmach NMR

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15          1

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Prof. dr hab. Karol Jackowski

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 156E

Tel: 315

e-mail: kjack@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Fizycznej

 

Cele nauczania:

 

Poznanie wpływu oddziaływań międzymolekularnych na magnetyczne ekranowanie jąder i sprzężenia spinowo-spinowe oraz zwrócenie uwagi na błędy popełniane przy interpretacji widm NMR, jeśli pomijane są efekty rozpuszczalnika i temperatury.

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oddziaływania międzymolekularne mają duży wpływ na magnetyczne ekranowanie jąder i sprzężenia spinowo-spinowe. Z kolei dynamika molekuł jest funkcją temperatury, co też ma wpływ na obserwowane parametry spektralne. Widma NMR obserwowane są najczęściej w fazie ciekłej i z tego powodu w znacznym stopniu są modyfikowane przez działanie rozpuszczalnika i temperatury. Wymienione efekty mają różny zakres działania przy obserwacji widm NMR dla różnych jąder atomowych. I tak w rezonansie protonowym najsilniej przejawia się wiązanie wodorowe, które ma zasięg działania ograniczony tylko do atomów biorących udział w tym wiązaniu. Interpretacja widm bez dokładnej analizy działania rozpuszczalnika i temperatury może prowadzić do poważnych błędów, a porównanie na przykład tak zmierzonych przesunięć chemicznych z odpowiednimi wielkościami otrzymanymi z obliczeń kwantowych dla izolowanych molekuł nie ma sensu. Wykład pokazuje, jak można dokładnie zmierzyć wpływ oddziaływań międzymolekularnych w parametrach spektralnych NMR oraz jak w nich oszacować udział ruchów rotacyjno-oscylacyjnych. W tym celu konieczna jest obserwacja molekuł w fazie gazowej, gdzie badane parametry spektralne dla molekuł można dokładnie oddzielić od efektów międzymolekularnych. Wymienione powyżej problemy są szczegółowo prezentowane dla najbardziej popularnych jąder w spektroskopii NMR.

 

Wymagane podstawy:

 

 

Zdany egzamin ze spektroskopii molekularnej.

 

Forma zaliczenia:

 

Egzamin.

 

Uwagi:

 

 


03

Nazwa przedmiotu

Elektrochemiczne właściwości granicy faz metal-roztwór

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15          1

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Dr hab. Maria Jurkiewicz-Herbich

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 332

Tel: 268

e-mail: mherbich@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Fizycznej

 

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Pogłębienie wiedzy o strukturze podwójnej warstwy elektrycznej i zjawiskach zachodzących na granicy faz metal-roztwór.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdefiniowanie potencjałów elektrycznych na różnych granicach faz i omówienie ich znaczenia. Zdefiniowanie pojęcia „podwójna warstwa elektryczna” i modelowy opis granicy faz metal-roztwór. Omówienie eksperymentalnych metod badania właściwości i struktury granicy faz. Spektroskopia impedancyjna, metoda mostkowa pomiaru impedancji granicy faz, pomiary pojemności różniczkowej, krzywa elektrokapilarna. Teoria warstwy dyfuzyjnej w ujęciu Gouya i Chapmana. Termodynamiczny opis zjawisk zachodzących na granicy metal-roztwór. Równanie adsorpcji Gibssa i wyznaczanie względnych nadmiarów powierzchniowych adsorbatu. Elektrosorpcja – wybór teoretycznej izotermy do opisu badanego zjawiska i wyznaczanie parametrów charakteryzujących elektrosorpcję. Wpływ struktury atomowej powierzchni elektrod monokrystalicznych na ich właściwości elektrochemiczne i aktywność powierzchniową. Elektrody modyfikowane zaadsorbowanymi monowarstwami.

 

 

Wymagane podstawy:

 

 

Zdany egzamin z chemii fizycznej.

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

Uwagi:

 

  Wykład nie jest obecnie prowadzony


04


05

Nazwa przedmiotu

Wstęp do nanotechnologii


Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15               2

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Dr hab. inż. Andrzej Huczko

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 232

Tel: 8222375

e-mail: ahuczko@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Fizycznej

Efekty kształcenia:

 

Uzyskanie wiedzy w zakresie  podstaw nanotechnologii - nowej, bujnie rozwijającej się w ostatnich latach dziedzinie nauki stosowanej.

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nanotechnologia ma szansę stać się w nauce i technologii przebojem XXI wieku. Z jednej strony rozwój technik badawczych umożliwia już obserwacje obiektów na poziomie atomowym, z drugiej zaś - materia na poziomie 'nano' (miliardowa część metra) wykazuje nowe, niesłychanie ciekawe właściwości, stwarzając, szerokie, częściowo już realizowane możliwości aplikacyjne. Przedstawiona będzie metodyka badań nanotechnologicznych: (i) techniki badawcze; (ii) otrzymywanie nanomateriałów oraz (iii) charakteryzacja nanomateriałów. Szczególną uwagę zwraca węgiel, pierwiastek który w ostatnich latach odkrywa swe nowe oblicze - różnorakie formy nanometrowe o specyficznych właściwościach fizykochemicznych. Wymieńmy tu fulereny - nową odmianę alotropową węgla, odkrytą niejako przypadkiem w 1985 roku (odkrywcy fulerenow uhonorowani zostali 10 lat później Nagrodą Nobla w dziedzinie chemii). Kilka lat po fulerenach odkryto nanorurki węglowe - przewyższają one, jeśli chodzi o właściwości elektronowe i mechaniczne - najlepsze znane dotąd 'konwencjonalne' materiały. A ostatnie lata przyniosły odkrycia innych egzotycznych odmian węgla: "strączków grochu", "nanorożków", "nanokapsułek", "nanocebulek"...

 

Wymagane podstawy:

 

 

Podstawy Chemii Ogólnej

 

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę

Uwagi:

 

 


06


Nazwa przedmiotu

Bioczujniki

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15           1

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Dr hab. Robert Koncki

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 260

Tel: 242

e-mail: rkoncki@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Nieorganicznej i Analitycznej

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien znać definicje i klasyfikacje bioczujników, umieć opisać zasadę ich działania oraz sposoby ich konstrukcji, a także przedstawić przykłady zastosowań analitycznych.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Procesy biochemicznego rozpoznawania molekularnego i metody przetwarzania sygnału analitycznego w bioczujnikach. Metody immobilizacji elementów rozpoznania molekularnego – metody konstruowania bioczujników. Rodzaje bioczujników, zasada działania, porównanie. Zastosowanie – analityka biomedyczna, kliniczna, środowiskowa, farmaceutyczna, przemysłowa. Nowe kierunki rozwoju w dziedzinie bioczujników (immunosensory, genosensory).

 

Wymagane podstawy:

 

 

Znajomość działania podstawowych czujników chemicznych oraz podstaw biochemii.

 

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

Uwagi:

 

 


07

Nazwa przedmiotu

Metody elektroanalityczne
w chemii materiałów

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15            1

Liczba punktów

 

1

 

 

Prowadzący:

Prof. dr hab. Paweł Kulesza

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 274

Tel: 289

e-mail: pkulesza@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Nieorganicznej i Analitycznej

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Po zakończeniu wykładu student powinien wykazać się wiedzą ogólną w zakresie metodologii badań elektrochemicznych ciał stałych (w szczególności warstw – elektrod modyfikowanych), doboru odpowiednich technik elektroanalitycznych, oraz umiejętnościami wyszukiwania informacji z literatury w tej dziedzinie.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład będzie obejmował obok "klasycznych" aspektów elektrod modyfikowanych cienkimi warstwami (w tym polimerowymi), wybrane podstawowe zagadnienia metodologiczne i chemiczne dotyczące materiałów redoks, polimerów przewodzących, kompozytowych układów hybrydowych (organiczno-nieorganicznych), a także możliwości zastosowań w chemii analitycznej (sensory i biosensory amperometryczne), w elektrokatalizie (ogniwa i bioogniwa paliwowe), w kondensatorach ładunku typu redoks, w ochronie przed korozją, elektronice molekularnej i w wyświetlaczach (elektrochromowych luminiscencyjnych).

Wymagane podstawy:

 

Zaliczone podstawowe zajęcia z zakresu chemii analitycznej, analizy instrumentalnej, chemii nieorganicznej i fizycznej.

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

Uwagi:

 

 


08

Nazwa przedmiotu

Rola jonów metali w strukturach cząstek ważnych biologicznie

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15           1

Liczba punktów

 

1

 

 

Prowadzący:

Dr Hanna Elżanowska-Majewska

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 355

Tel: 331

e-mail: helzan@ chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Analitycznej i Nieorganicznej

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Umiejętność rozpoznawania istotnych lokalnych zmian w wielocząsteczkowych strukturach białkowych i DNA. Przewidywanie zmian struktury peptydów, DNA i enzymów na skutek oddziaływania z jonami metali. Przewidywanie efektywności mediatorów biosensorowych na podstawie ich własności elektrochemicznych i reakcji redoks enzymu. Umiejętność prezentacji własnych lub literaturowych wyników prac badawczych

.

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rola jonów żelaza i miedzi w przenoszeniu tlenu; szereg Irwinga-Williamsa, kwasy miękkie i twarde. Jony metali w strukturach helikalnych i pasmowych peptydów i białek. Enzymy: rola jonów magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i molibdenu. DNA: rola jonów platyny, niklu, magnezu i potasu. Enzymatyczne czujniki z detekcją amperometryczną: unieruchamianie enzymu w matrycach, stosowane metody elektrochemiczne, dobór mediatora zgodnie z jego potencjałem redox i potencjałem redox enzymu. Bioogniwa paliwowe. Bioczujniki DNA: unieruchamianie DNA w matrycach, amperometryczna detekcja interkalatorów, elektroaktywność guaniny i adeniny. Układy modelowe: organizowanie łańcuchów peptydowych wokół jonów metali.  Modele przenoszenia elektronu w białkach i DNA: rola jonów rutenu, zależność reakcji przenoszenia elektronu od sekwencji zasad nukleinowych, mechanizm reakcji.

Wymagane podstawy:

 

Struktury białek, DNA i enzymów, reakcje redoks.

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

Uwagi:

 

 


09

Nazwa przedmiotu

Wymiana jonowa

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

 

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15        1

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Dr hab. Krystyna Pyrzyńska

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój 216

tel.398

Email: kryspyrz@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Nieorganicznej i Analitycznej

Efekty kształcenia i kompetencji:

 

 

Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazywać się wiedzą pozwalającą mu zastosować techniki wymiany jonowej w chemii analitycznej do oddzielania i zatężania odpowiednich analitów

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiały jonowymienne, właściwości wymieniaczy jonowych, statyka wymiany – teorie, modele i sposoby jej wyrażania. Kinetyka procesów wymiany jonowej. Wymiana jonowa w rozpuszczalnikach niewodnych. Wymieniacze chelatujące, modyfikowane sorbenty – właściwości, otrzymywania i zastosowanie. Membrany jonowymienne.

 

Wymagane podstawy:

 

 

Kurs chemii analitycznej i fizycznej

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę

 

Uwagi:

 

  Wykład obecnie nie jest prowadzony


10

Nazwa przedmiotu

Oprogramowanie dla chemika organika

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15            1

Liczba punktów

 

1

 

 

Prowadzący:

Dr Andrzej Leniewski

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 223

Tel: 251

e-mail: alenie@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Organicznej

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Przyswojenie informacji o możliwościach wykorzystania oprogramowania do wspomagania pracy eksperymentalnej.

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Edytory i kalkulatory chemiczne.
  2. Systemy kodowania struktur chemicznych.
  3. Chemiczne bazy danych.
  4. Nazewnictwo związków organicznych.
  5. Symulacja widm i parametrów widmowych.
  6. Komputerowe wspomaganie syntezy organicznej.
  7. Oprogramowanie do modelowania molekularnego i wizualizacji cząsteczek.

 

Wymagane podstawy:

 

Znajomość podstaw chemii organicznej.

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

Uwagi:

 

 


11

Nazwa przedmiotu

Zastosowanie enzymów w syntezie organicznej

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Wykład monograficzny

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15          1

Liczba punktów

 

1

 

 

 

Prowadzący:

Prof. dr hab. Marianna Kańska

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 230

Tel: 509

e-mail: mkanska@chem.uw.edu.pl

 

Zakład Chemii Organicznej

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

Po zakończeniu nauki w ramach tego przedmiotu student powinien wykazywać się wiedzą z zakresu metod enzymatycznych stosowanych w syntezie biologicznie czynnych związków organicznych.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład jest poświęcony roli i zastosowaniu w chemii organicznej enzymów – specyficznych białek, katalizujących reakcje w układach biologicznych. W trakcie wykładu omawiane są syntezy organiczne katalizowane przez oksyreduktazy, reakcje: addycji i eliminacji z udziałem liaz, izomeryzacja z udziałem izomeraz, hydroliza estrów, peptydów, amidów, glikozydów, przez hydrolazy, a także syntezy organiczne katalizowane przez lipazy.

 

 

Wymagane podstawy:

 

 

Znajomość podstaw chemii organicznej i biochemii.

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę.

 

Uwagi:

 

 


12

Nazwa przedmiotu

Dydaktyka chemii

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Warsztaty metodyczne

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

15            1

Liczba punktów

 

1

 

 

Prowadzący:

Mgr Wanda Szelągowska

 

 

Zakład dydaktyczny:

Pokój: 223

Tel: 427

e-mail: wanda@chem.uw.edu.pl

 

Laboratorium Dydaktyki Chemii

 

Efekty kształcenia i kompetencje:

 

 

Student uzyska umiejętności formułowania zadań na egzamin maturalny z chemii oraz umiejętności sprawdzania zadań otwartych wg. wymogów na zewnętrznym egzaminie maturalnym.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W ramach warsztatów metodycznych z chemii studenci układają testowe zadania zamknięte i otwarte wg. wymagań informatora maturalnego. Sporządzają kartotekę zadania. Ćwiczą umiejętności praktyczne oceniania różnych odpowiedzi uczniów wg. kryteriów oceniania podczas zewnętrznego egzaminu maturalnego.

Wymagane podstawy:

 

Wiadomości z chemii oraz podstawowa wiedza z zasad kontroli wiedzy ucznia.

 

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na ocenę na podstawie cząstkowych zaliczeń z semestru 7, 8 i 9.

 

Uwagi:

 

Zaliczenie jest niezbędne do uzyskania kwalifikacji do nauczania chemii.


13

Nazwa przedmiotu

Dydaktyka chemii

 

Nr/ kod przedmiotu*

 

Semestr
9
Rodzaj zajęć

 

Praktyki pedagogiczne

Liczba godzin

na semestr    na tydzień

6 tyg.            18

Liczba punktów

 

 4

 

 

 

Prowadzący:

Mgr Wanda Szelągowska

 

 

 

Zakład dydaktyczny:

 

Pokój: 223

Radiochemia

Tel: 427

e-mail: wanda@chem.uw.edu.pl

 

Laboratorium Dydaktyki Chemii

 

Efekty kształcenia i kompetencje :

 

Student nabędzie praktyczne umiejętności kierowania pracą uczniów i jej oceniania.

 

Opis przedmiotu:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Studenci odbywają praktyki w szkole ponadgimnazjalnej po 8 semestrze ( 6 tygodni -wrzesień / październik). W ramach praktyk szkolnych studenci hospitują lekcje chemii prowadzone przez doświadczonych nauczycieli. Mają także obowiązek hospitowania lekcji innych przedmiotów, poznają organizację pracy w szkole, zapoznają się z działalnością dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą szkoły i nauczyciela wychowawcy. Prowadzą samodzielnie lekcje wg wcześniej przygotowanych konspektów. Opracowują i przeprowadzają sprawdziany wiedzy oraz eksperyment dydaktyczny. Oceniają postępy uczniów.

 

 

Wymagane podstawy:

 

 

Podstawowe wiadomości z chemii i metodyki nauczania chemii.

 

Forma zaliczenia:

 

Zaliczenie na podstawie opracowanych konspektów lekcji i opinii nauczyciela.

 

Uwagi:

 

Zaliczenie jest niezbędne do uzyskania kwalifikacji do nauczania chemii